بروجن کجای ایران است؟

به گزارش وبلاگ دیور، شهر بروجن

شهر بروجن یکی از شهرهای استان چهارمحال بختیاری است که اسمش مشابه های زیادی دارد اما از لحاظ آوایی! ما در ایران بروجرد داریم، بجنورد داریم، بروجن هم داریم. امروز می خواهیم تا مشخصات این شهر زیبا را در غالب کلمات آورده و برای شما به اشتراک بگذاریم. از آن جایی هم که دیگر چیزی تا آغاز تعطیلات نوروزی نمانده است و ممکن است که این شهر زیبا مقصد سفر داخلی خیلی ها از جمله خودِ شمایی که این مطلب را می خوانید باشد، پیشنهاد می کنیم که تا آخر مطلب معرفی شهر بروجن با ما در خبرنگاران همراه باشید.

بروجن کجای ایران است؟

همه چیز درباره بروجن

همانطور که در مقدمه هم اشاره نمودیم، شهر بروجن در استان چهارمحال بختیاری قرار گرفته است و از قضا یکی از مهم ترین شهرهای این استان نیز هست. همچنین این شهر از نظر وسعت و جمعیت لقب دومین شهر استان را به خود اختصاص داده است. در دشتی به وسعت حدود 580 کیلومتر مربع در شرقی ترین نقطه منطقه و در محل تلاقی راه های 3 استان چهار محال و بختیاری، اصفهان و فارس قرار گرفته است.

شهرستان بروجن بر اساس آخرین سرشماری که از آن اجرا شده دارای 118 هزار و 381 نفر جمعیت بوده است که بی شک در حال حاضر افزایش یافته است. بروجن به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری فراوان در سال های اخیر، به عنوان یکی از قطب های گردشگری استان چهار محال و بختیاری نیز شناخته شده است. به صورت کلی، زبان اکثریت مردم بومی بروجن لری بختیاری است اما در این شهر اقلیتی وجود دارند که زبانشان ترکی قشقایی است. درباره طبیعت بروجن باید بدانید که با توجه به ارتفاع 2197 متری این شهر آن را بام بام ایران می نامند.

شهر بروجن از لحاظ طبیعت غنای بسیار زیادی دارد و بیشتر به خاطر جاذبه های طبیعیش معروف است. بروجنی ها به زبان فارسی و لهجه اورجنی صحبت می نمایند. از جمله نامداران و افراد مشهور بروجن می توان به شاعر معروف داراب افسر بختیاری و ابوالقاسم بختیار اولین پزشک ایرانی اشاره نمود. مردم بروجن اغلب شغلشان کشاورزی و دامداری است. از صنایع دستی این شهر نیز می توانیم به قالی های پشم یلمه ای اشاره نماییم. گیوه و نمدمالی نیز از گذشته جزئی از صنایع دستی این شهر محسوب می شده اند و در حال حاضر هم خیلی معروف است.

معروف ترین سوغاتی های شهر بروجن نیز عبارتند از: گیوه های ملکی که معروف ترین سوغاتی این شهر است، پولکی، نبات، کشک و قارا و گلیم و قالی و گز بلداجی. درباره گیوه های ملکی باید این را بگوییم که رویه این گیوه ها از کرباس اصل و کفه آن ها از استخوان حیوانات و چوب ساخته شده است. این گیوه ها در تابستان پا را خنک و در زمستان گرم نگه می دارند. قدمت فراوری این گیوه ها به 100 سال می رسد و در بازارهای دنیای نیز مشتریان خود را دارند.

مروری بر تاریخچه بروجن

هستند کسانی که قدمت شهر بروجن را به 10 هزار سال پیش نسبت می دهند. این دسته از کارشناسان معتقدند که به طور مثال در بروجن مردم شهر در هنگام درگیری دو قوم اکسیانا و بخادا که همان قوم بختیاری کنونی است، برج های بسیار زیادی برای دفاع و دیده بانی ساختند. به همین دلیل مدت زیادی این شهر به اورجست شهرت پیدا کرد و پس از گذشت سالیان سال ابتدا به اورجن شهرت یافت و سپس به بروجن نام فعلیش ملقب گشت.

بعضی دیگر از کارشناسان نیز بر این عقیده هستند که اهالی این شهر از مردم محله اوره لردگان بوده اند که در اثر ظلم حاکمان و فرماندهان منطقه ردگان به این شهر پناه آورده اند و پس از آن به نام اور جسته معروف شده اند و سپس به بروجن شهرت پیدا نموده است. به هر حال، در خصوص تاریخچه شهر سند مکتوبی وجود خارجی ندارد و تنها سنگ نوشته ای که از یک قبر در این شهرستان بیرون آمده است، تاریخ 1004 قمری را نشان می دهد که بر اساس آن می توان تا قدمت شهر را بر اساس این سند مکتوب و تاریخی محاسبه کرد. شهر بروجن در دوره ناصرالدین شاه به قریه یا روستای بروجن تیول حسینقلی خان ایلخانی محسوب می شد. منابع می گویند که بانی شهر بروجن، شهاب السلطنه پسر امام قلی خان حاجی ایلخانی بوده است. والی این شهر یا همان شخص شهاب السلطنه نیز مدرسه ای در این شهر بنا کرد که به سبب استفاده از بعضی مهارت ها و فنون نام دارالفنون کوچک را به خود گرفت. جالب است بدانید که در این مدرسه زبان انگلیسی نیز تدریس می شده است. این مدرسه نزدیک به 30 سال برپا بوده است.

جاذبه های شهر بروجن

  • گردشگاه چشمه سیاسرد

گردشگاه چشمه سیاسرد، یکی از جاذبه های گردشگری بروجن و معروف ترین تفرجگاه مردم این شهر است. این تفرجگاه در حدود 4 کیلومتری شهر و در اطراف چشمه ای به همین نام واقع شده است. تقریبا در تمامی آخر هفته ها و تعطیلات، مردم از شهر بروجن و دیگر شهرهای استان برای گشت و گذار و طبیعت گردی به این مکان سفر می نمایند. هوای مطبوع خنک، فضای سبز با صفا با درختان سر به فلک کشیده، امکانات مناسب برای پیکنیک تنها گوشه ای از دیدنی ها و فعالیت هایی هستند که در چشمه سیاسرد انتظار شما را می کشند. همچنین در مجاورت این منطقه برای کسانی که قصد اقامت در آن را دارند، ویلاها و واحدهای اقامتی مناسبی وجود دارند.

  • تالاب چغاخور

در فاصله نه چندان دوری از تالاب گندمان، تالاب بین المللی چغاخور قرار گرفته است. این تالاب 2300 هکتاری، حدود 65 کیلومتر با شهرکرد فاصله دارد و در جهت جاده این شهر به استان خوزستان قرار گرفته است. هر سال و با آغاز فصل پائیز، هزاران پرنده مهاجر و بومی برای زاد و ولد به این تالاب پرواز می نمایند. این مهاجرت تا فصل بهار ادامه دارد، به همین خاطر گردشگرانی که در بهار به چغاخور سفر می نمایند، مناظر زیبایی از پرواز پرندگان را در آسمان آن مشاهده می نمایند. انواع اردک، غاز، لک لک سفید، حواصیل، کشیم، فلامینگو، قو و دیگر گونه ها از جمله پرندگانی هستند که تالاب چغاخور را برای زندگی انتخاب می نمایند. چغاخور هم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بروجن است که می توانید از آن دیدن کنید.

  • موزه مردم شناسی بروجن

موزه مردم شناسی شهر بروجن که به موزه مردم شناسی استاد بهرامی شهرت دارد، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بروجن است. همانند تمامی موزه های مردم شناسی، در این موزه نیز با فرهنگ، آداب و رسوم، پوشش محلی، کسب و کار، صنایع دستی و دیگر آثار مردم این منطقه از کشور آشنا خواهید شد. این موزه در میدان مرکزی شهر و در خانه حفیظی ها دایر شده است. در سفر به بروجن از موزه مردم شناسی آن هم دیدن کنید.

  • تالاب گندمان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بروجن منطقه گردشگری تالاب گندمان است. این تالاب 980 هکتاری در ارتفاع 2219 متری واقع شده است. آب این تالاب به وسیله بارش های باران و برف، چشمه های مجاور تالاب و همچنین رودخانه آقبلاغ فراهم می گردد. این منطقه از منظر پوشش گیاهی و حیات جانوری هم تنوع خوبی دارد. بید، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، نخل آبی و .. از جمله گیاهانی هستند که در این تالاب سکونت می نمایند. اینجا یکی از 10 تالاب برتر برای پرنده نگری در ایران است. نام تالاب گندمان در سال 1352 در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی در شهر لندن ثبت شده است. اگر قصد سفر به گندمان را دارید، حتما در فصل تابستان به آن سفر کنید. چرا که زمستان های این مکان بیش از حد سرد و برف گیر است.

  • پل مصلی

یکی از دیدنی های بروجن پل مصلی است. کتیبه سنگی روی دیواره پل نشان می دهد که پل در سال 1319 ساخته شده است. جنس پل از ملات ساروج است و سبک ساخت آن آجرچینی خفته راسته است. از این سبک برای برجسته کردن نما استفاده می گردد. دیگر خصوصیت شاخص معماری این پل این است که آجرها از طرف راست و بعضی دیگر را به سمت چپ می چینند. پل مصلی در سال 1330 با سیل روبرو شده است. را هم به خودش دیده و توانسته از آن جان سالم به در ببرد. پل را روی رودخانه ساخته بودند و زمانی ماشین هم از روی آن رفت و آمد می نموده است. در حال حاضر پل مصلی به بازارچه دائمی صنایع دستی تبدیل شده است و ضمناً، این پل به ثبت ملی هم رسیده است.

  • چشمه آب سفید

چشمه آب سفید بروجن یکی از بهترین چشمه های آب معدنی نه تنها در بروجن و ایران بلکه در دنیا است. باید درباره چشمه آب سفید این را بدانید که این چشمه در منطقه حفاظت شده قرار گرفته و دسترسی به آن ساده نیست و شاید به همین دلیل همچنان بکر مانده است. سرچشمه آب سفید، کوه سبز کوه در منطقه چغاخور است. برای دسترسی به این چشمه باید از بروجن به سمت خوزستان حرکت کنید.

منبع: الی گشت

به "بروجن کجای ایران است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بروجن کجای ایران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید