تور ترکیه ارزان تر از پرواز اربعین!

به گزارش وبلاگ دیور، نرخ پرواز های اربعین در حالی دو میلیون و 200 و دو میلیون و 800 هزار تومان مشخص شده است که هم اکنون نرخ تور های آنکارا و تفلیس و نیز بلیت رفت و برگشت به بعضی مقاصد دیگر خارجی کمتر از آن است.

تور ترکیه ارزان تر از پرواز اربعین!

به گزارش گروه مالی وبلاگ دیور، آقا شما بگید این درسته که قیمت تور ترکیه و گرجستان با سه تاچهار شب اقامت توی هتل، از بلیت رفت و برگشت به نجف ارزون تر باشه؟! این نمونه ای از حرف مردم است که این روز ها و در حال و هوای سفر های اربعین بین مردم رد وبدل می گردد و به ستون حرف مردم ما هم می رسد. معادله خیلی ساده است؛ هزینه بلیت رفت و آمد به تفلیس و آنکارا با سه شب اقامت همین روز ها تا یک میلیون و850هزار تومان و 2میلیون و 190هزار تومان هم پیدا می گردد و دقیقا همین روز ها در اوج سفر های زائران اربعین، بلیت رفت و برگشت مشهد - نجف 2 میلیون و 800 هزار تومان است. تازه این قیمت مصوب آقایان است. سوال مردم و این گزارش همین است که چرا در ایام پرتقاضا در راستا های نجف و بغداد که طبق قاعده عرضه و تقاضا باید هزینه ها کمتر گردد، قیمت بلیت ها افزایش می یابد؟

نرخ پرواز های اربعین در حالی دو میلیون و 200 و دو میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است که هم اکنون نرخ تور های آنکارا و تفلیس و نیز بلیت رفت و برگشت به بعضی مقاصد دیگر خارجی کمتر از آن است. به گزارش خراسان، 25 شهریور سال جاری بود که اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در تبادل نظر با خراسان از تعیین سقف نرخ بلیت پرواز های اربعین برای جلوگیری از سوء استفاده بعضی واسطه گران، اطلاع داد که بر این اساس سقف نرخ بلیت پرواز های تهران-نجف-تهران و تهران-بغداد-تهران هر یک، دو میلیون و 200 و مشهد-نجف-مشهد و مشهد-بغداد-مشهد نیز هر کدام، دو میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است. قیمت بلیت عتبات برای پرواز های اربعین در دیگر شهر ها به مقصد نجف و بغداد هم دو میلیون و 200 هزار تومان به صورت رفت و برگشت است. همچنین نرخ بلیت یک طرفه در این راستا ها نصف رقم های مذکور است. وی با بیان این که نرخ های پرواز های اربعین سال جاری هیچ افزایشی نسبت به سال گذشته ندارد، ادامه داد: با وجود افزایش هزینه های ارزی و دیگر هزینه ها، نرخ های پرواز های اربعین سال جاری نسبت به سال گذشته تغییری ندارد. با وجود این، ایرلاین ها برای رعایت حال زائران امام حسین (ع) افزایشی در نرخ های خود اعمال نکرده اند. به گفته او، این سقف نرخ ها از 20 تا 30 مهرماه اعمال می گردد و فروش بلیت پرواز های عتبات در تاریخ های مذکور بالاتر از نرخ مصوب تخلف است و با متخلفان برخورد می گردد. همچنین بنا بر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، بر اساس درخواست شرکت های هواپیمایی تاکنون 721 مجوز پرواز اربعین برای آن ها صادر و فروش بلیت این پرواز ها نیز شروع شده است. همچنین با توجه به امکانات، ظرفیت و داشتن هواپیمای پشتیبان، مجوز پرواز فوق العاده بیشتر برای ایرلاین هایی که درخواست مجوز داشته باشند، صادر می گردد و از این نظر مسئله ای وجود ندارد.

تور آنکارا چند؟

تعیین نرخ های نجومی برای پرواز های اربعین توسط خود ایرلاین ها در حالی است که آنالیز بعضی پرواز های خارجی به صورت رفت و برگشت و نیز تور های خارجی طی روز گذشته حاکی از آن است که با رقم هایی کمتر از نرخ پرواز های اربعین، می گردد با تور به کشوری دیگر سفر کرد. به عنوان نمونه، امکان خرید تور چهار روزه آنکارا با نرخ دو میلیون و 190 هزار تومان از مبدا تهران برای حدود یک هفته دیگر وجود دارد. تور شامل بلیت رفت و برگشت با یکی از بهترین شرکت های هواپیمایی ایرانی، سه شب اقامت در هتل سه ستاره به همراه صبحانه و نیز حمل و نقل فرودگاهی است.

تور تفلیس چند؟

نمونه دیگر تور تفلیس است که می توان با حدود یک میلیون و 850 هزار تومان از مبدا تهران برای یک هفته دیگر آن را رزرو کرد. این تور نیز شامل بلیت رفت و برگشت با هواپیما، سه شب اقامت در هتل سه ستاره و حمل و نقل فرودگاهی است. علاوه بر این هم اکنون نرخ بلیت هواپیما به بعضی مقاصد خارجی به صورت رفت و برگشت، کمتر از نرخ پرواز های اربعین است. به عنوان نمونه نرخ پرواز تهران-استانبول-تهران با مدت زمان پرواز هر طرف، حدود سه ساعت و 15 دقیقه، دو میلیون و 200 هزار تومان است، در حالی که مدت زمان پرواز تهران-نجف حدود یک ساعت است. همچنین نرخ پرواز تهران-دبی-تهران که در مجموع مدت آن حدود 20 دقیقه بیشتر از پرواز تهران-نجف-تهران است، حدود یک میلیون و 600 هزار تومان است.

معیار تعیین نرخ پرواز های اربعین چیست؟

سوال اساسی این است که معیار تعیین نرخ بلیت پرواز های اربعین چیست؟ باید معیار تعیین نرخ دو میلیون و 200 هزار تومانی برای پرواز های تهران-نجف-تهران و تهران-بغداد-تهران و نیز نرخ بلیت دو میلیون و 800 هزار تومانی برای پرواز های مشهد-نجف-مشهد و مشهد-بغداد-مشهد تعیین گردد. معمولا نرخ پرواز ها بر اساس مدت زمان پرواز محاسبه می گردد که با توجه به مصادیقی که ذکر شد، نرخ های تعیین شده بسیار بیشتر است. اگر ایرلاین ها در پی سودجویی از فرصت سفر های اربعین نیستند و قصد خدمت به زائران امام حسین (ع) را دارند و واقعا به فکر درآمد زایی نیستند، باید در رقم های اعلامی تجدید نظر نمایند؛ زیرا این نرخ ها، رقم های بالایی برای پرواز های اربعین است.

کاهش نرخ در زمان های اوج سفر در جهان

در بیشتر نقاط جهان در زمان های اوج سفر همچون کریسمس، نرخ بلیت هواپیما به جز بعضی مقاصد لاکچری، کاهش پیدا می نماید، اما در ایران برعکس است! در زمان های غیر اوج سفر، نرخ بلیت هواپیما از مشهد به نجف و برعکس گاهی بیشتر از نرخ اعلامی برای ایام اربعین و بیشتر اوقات بسیار کمتر از نرخ اربعین است؛ در مواقعی نرخ بلیت یک طرفه این راستا 450 هزار تومان هم بوده است. حال چرا با توجه به حذف ویزا عراق برای ایرانیان و این که معمولا در ایام اربعین ظرفیت پرواز های رفت و برگشت به بغداد و نجف تکمیل می گردد، ایرلاین ها قیمت های نجومی اعلام می نمایند و نرخ های اعلامی خود را کاهش نمی دهند تا هم تعداد بیشتری از زائران بتوانند سفری امن تر، راحت تر و سریع تر داشته باشند و هم از بروز مشکل در ازدحام حمل و نقل زمینی جلوگیری گردد؟

در این میان ورود دستگاه های نظارتی نیز به این موضوع ضروری به نظر می رسد.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تور ترکیه ارزان تر از پرواز اربعین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان تر از پرواز اربعین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید