ثبت درختان چنار کهنسال شهر بار نیشابور در لیست آثار ملی ایران

به گزارش وبلاگ دیور، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: درختان چنار کهنسال شهر بار شهرستان نیشابور در لیست آثار ملی ایران به شماره 913 و تاریخ 18 آبان سال جاری به ثبت رسید.

ثبت درختان چنار کهنسال شهر بار نیشابور در لیست آثار ملی ایران

محمود طغرایی با اعلام این خبر اظهار کرد: در ورودی شهر بار و در کنار مسجد جامع 2 درخت چنار کهنسال با تنه به هم چسبیده قرار گرفته است که سایه سار این درختان مامن آرامش ساکنان شهر به خصوص کهنسالان شده است.

وی افزود: این درختان بین اهالی شهر و به خصوص قدیمی های شهر بار بسیار مورد احترام است تا جایی که به گفته خودشان هر روز برای حفاظت از درختان در کنار آن می نشینند و مراقب هستند که به آن آسیبی نرسد.

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص ارزش گذاری این آثار به لحاظ گردشگری عنوان نمود: شهر بار به علت برخوداری از طبیعت زیبا و سرسبز، آب و هوای مطلوب و وجود آبشار در شمال آن بسیار مورد توجه گردشگران شهرستانی و استانی قرار گرفته است. گردشگران در ورود به شهر بار و رسیدن به آبشار قبل از هر چیز از کنار درخت چنار کهنسال می گذرند که آب قنات و آبشار از کنار آن می گذرد و مسجد جامع شهر نیز در کنار آن قردار دارد؛ بنابراین گردشگران ابتدا در کنار درخت دقایقی را به استراحت و انجام امور دینی می پردازند.

طغرایی استفاده از ظرفیت شهرداری ها، انجمن ها و تشکل های مردمی را برای حفاظت و معرفی این اثر ضروری دانست و گفت: شستشوی شاخه های درخت به منظور زدودن غبار و آلودگی برای رشد بهتر برگ ها، حصارکشی اطراف درخت با مصالح طبیعی، آزادسازی اطراف تنه درخت، حفظ حقابه زیستی درخت، جلوگیری از انباشت زباله در اطراف درخت، معین حریم و جلوگیری از ساخت و ساز در محدوده حریم، نصب تابلو در کنار درخت و ثبت اطلاعات درخت کهنسال به منظور آشنایی با آن برای گردشگران از جمله برنامه های پیشنهادی برای حفاظت از این اثر ملی است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی وی افزود: قدمت این درختان حدود 400 سال تخمین زده شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ثبت درختان چنار کهنسال شهر بار نیشابور در لیست آثار ملی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت درختان چنار کهنسال شهر بار نیشابور در لیست آثار ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید