خبرنگاران تحولات مونته نگرو و تزلزل صندلی حزب حاکم

به گزارش وبلاگ دیور، اروپا- بلگراد-خبرنگاران- انتخابات پیش رو پارلمانی در مونته نگرو بزرگترین چالش سیاسی برای میلو جوکانویچ رئیس جمهور کنونی این کشور و حزب وی به شمار می رود که نزدیک به سی سال مقام های بالای حکومتی را دارد.

خبرنگاران تحولات مونته نگرو و تزلزل صندلی حزب حاکم

به گزارش وبلاگ دیور، حزب حاکم (دمکراتیک سوسالیست) مونته نگرو به رهبری جوکانوویچ که نزدیک به 30 سال در سمت های بالای حکومتی از جمله رئیس دولت و یا ریاست جمهور را در اختیار داشته و دارد، اکنون سرنوشت سیاسی این حزب و رهبر آن در آستانه پنجمین دوره انتخابات مجلسی از زمان استقلال این کشور از صربستان مجهول است.

یازدهمین انتخابات مجلسی مونته نگرو از هنگام نظام چند حزبی و پنجمین از زمان استقلال این کشور از صربستان در سال 2006 به علت وجود فضای سیاسی در این کشور به ویژه پس از نارضایتی قشری از مردم برای تصویب لایحه قانونی بحث انگیز مذهبی، مبهم ترین انتخابات در این کشور ارزیابی شده است.

این انتخابات به علت شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا با تبلیغات انتخاباتی و تجمع های عظیم همراه نبود.

سکوت انتخاباتی که از بامداد روز شنبه 8 شهریور آغاز شده و تا خاتمه رای گیری در شامگاه یکشنبه 9 شهریور ادامه خواهد داشت بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اجتماعی در منطقه، نتیجه آن را بسیار نا معین و از طرفی مهمترین در تاریخ مونته نگرو ارزیابی نموده اند.

احزاب ائتلافی در اطراف حزب حاکم دمکراتیک سوسیالیست بر این باورند که یازدهمین پیروزی پیاپی را در انتخابات مجلسی پیش رو بدست بیاورند و حکومت 30 ساله خود را تمدید نمایند، در مقابل احزب اپوزیسیون نیز در ستون های مختلف در انتظار اولین پیروزی خود در انتخابات و خاتمه دادن حکومت حزب حاکم دمکراتیک سوسیالیت قرار گرفته اند.

جبهه دمکراتیک به رهبری زدراوکو کریووکاپیچ استاد دانشگاه و احزاب ائتلافی آن و همچنین احزابی که همراه با دموکرات ها و دموس ها از احزاب پیشرو مخالفین دولت کنونی و حزب حاکم دموکراتیک سوسیالیست در مونته نگرو به شمار می فرایند که انتظار پیروزی در این دور از انتخابات را دارند.

تحلیلگران سیاسی منطقه بر این باورند که حزب حاکم دموکراتیک سوسیالیست به دلیل درگیری با کلیسای ارتدکس صربستان و تصویب قانون بحث انگیز آزادی مذاهب در مونته نگرو که اعتراض شدید و تظاهرات متعددی را از ابتدای سال جاری موجب شد، پشتیبانی و حمایت قابل توجه رای دهندگان را از دست داده است.

در این انتخابات که در وضعیتی بسیار نامعلوم و در شرایط تنش زا برگزار می گردد، هر رای برای حزب حاکم و همچنین احزاب اپوزیسیون بسیار مهم و با ارزش است و در چنین فضای سیاسی حاکم بر کشور احزاب کوچک نقش بسیار اساسی و مهمی را برای تشکیل دولت جدید ایفا می نمایند.

اینکه آیا میلو جوکانوویچ رهبر حزب دمکراتیک سوسیالیست که در پفراینده سیاسی خود 4 دوره نخست وزیری و دو دوره ریاست جمهوری را دارد، اولین شکست خود را در انتخابات مجلسی پیش رو در پفراینده اش می نویسد و یا اینکه با یک پیروزی دیگر سال آینده، سه دهه حاکمیت بر مونته نگرو را جشن خواهد گرفت.؟ این سئوالی است که به زودی پاسخ آن معین خواهد شد.

در این انتخابات که روز یکشنبه 30 اوت/ 9 شهریور 1399 برگزار می گردد یازده لیست انتخاباتی یعنی شش ائتلاف حزبی و پنج حزب سیاسی برای ورود به ساختار جدید مجلس به رقابت می پردازند.

در این انتخابات بنا بر اطلاعیه کمیسیون انتخاباتی مونته نگرو 540 هزار و 26 رای دهنده می توانند با حضور در یک هزار و 217 خوزه انتخاباتی در سراسر این کشور حضور و رای های خود را در صندوق های اخذ رای بیندازند.

ائتلاف تازه تاسیس تحت عنوان برای آینده مونته نگرو به رهبری (جبهه دموکراتیک) از اپوزیسیون یکی از عظیمترین رقبای حزب حاکم دموکراتیک سوسیالیست در انتخابات مجلسی به شمار می رود که احتمال می رود کرسی های زیادی را در ساختار جدید مجلس بدست بیاورد. حزب دموکراتیک مونته نگرو نیز از دیگر احزاب مخالف دولت در مونته نگرو محسوب می گردد که خواستار بدست دریافت قدرت سیاسی در این کشور است.

ائتلاف سیاه و سفید که در این دور از انتخابات مجلسی در مونته نگرو حضور فعال دارد خود را نماینده شهفرایندان این کشور می داند که مشتاق تغییرات در جامعه هستند.

حزب سوسیال دموکراتیک که مدت ها در ائتلاف با حزب حاکم دموکراتیک سوسیال همکاری نزدیک داشته و همواره در صدر لیست انتخاباتی، رانکو کریووکاپیچ رهبر این حزب قرار داشت و یکی از هواداران و سمبل مونته نگرو مستقل به شمار می رفت، اکنون پس از استعفای وی در ماه ژوئن سال گذشته، دراگینیا ووکسانوویچ در صدر این حزب و لیست انتخاباتی قرار گرفته است.

طبق داده های آخرین نظر سنجی صورت گرفته توسط سازمان تحقیقاتی افکار عمومی CEDEM انتظار می رود که در انتخابات مجلسی پیش رو 66 درصد افراد واجد شرایط رای دادن در حوزه های انتخاباتی برای رای دادن حاضر و رای بدهند. بنا به همین نظر سنجی لیست ائتلافی (قاطعانه برای مونته نگرو) که در صدر آن حزب دموکراتیک سوسیالیست به رهبری رئیس جمهور کنونی مونته نگرو قرار گرفته است می تواند 35.3 درصد آرا را بدست بیاورد، حزب سوسیال دموکرتیک 5.3 درصد آرا و حزب بوشنیالک 4.8 درصد آرا را از آن خود نمایند.

از احزاب اپوزیسیون نیز جبهه برای آینده مونته نگرو 24.7 درصد و ائتلاف شهفرایندی به نام صلح از آن ملت ما به رهبری حزب مونته نگرو دموکراتیک با 16.5 درصد آرا می توانند به ساختار جدید مجلس راه یابند.

بیست و هشتم دسامبر سال 2019 میلادی (7 دی 1398) که لایحه قانون آزادی مذهب در مونته نگرو تصویب شد، میلو جوکانوویچ رئیس جمهور کنونی این کشور انتظار نداشت که با چنین تصمیمی هزاران نفر ماه ها در خیابان های این کشور در مخالفت با این قانون جمع شوند و تظاهرات نمایند.

این قانون نهادهای مذهبی را ملزم می نماید تا تمامی اموال و دارایی هایشان را ثبت و گزارش نمایند تا بتوانند این دارایی ها را در مالکیت خود نگه دارند. این قانون حتی اسنادی که به دارایی های قبل از 1918 (دورانی که مونته نگرو بخشی از پادشاهی صرب ها بود و استقلالش را از دست داد) مربوط می گردد را نیز در بر می گیرد. این قانون با رای موافق 45 قانونگذار حزب حاکم به تصویب رسید.

کلیسای ارتدوکس صربستان مخالف اصلی این قانون است و آن را تبعیض آمیز و مغایر با قانون اساسی می خواند. مجمع اسقف ها در بیانیه ای که منتشر کردند گفته اند که این قانون دولت را قادر می سازد کلیساها و صومعه ها را مصادره کند.

مونته نگرو از کشورهای بالکان غربی به شما می رود که از سال 2017 رسما به عنوان بیست و نهمین عضو، به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست.

مونته نگرو در نوامبر سال 2010 برای پیوستن به اتحادیه اروپا نامزد و در ماه ژوئن سال جاری (2012) مذاکرات این کشور در مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز شد. این کشور با آنکه هنوز به عضویت اتحادیه اروپا در نیامده است اما یورو، پول واحد اروپایی، واحد پولی این کشور است.

مونته نگرو در همه پرسی 26 می 2006 میلادی (5 خرداد 1385) با کسب آرای 55.5 درصد به استقلال دست یافت و بدین صورت فرایند فروپاشی یوگسلاوی سابق که از 1991 آغاز شده بود؛ با استقلال مونته نگرو کامل شد و این جمهوری پس از گذشت 88 سال دوباره به استقلال دست یافت.

این کشور به لحاظ وسعت و جمعیت، کوچک ترین جمهوری یوگسلاوی سابق به شمار می رود که از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی اروپا واقع شده و مساحت آن 13.812 کیلومتر مربع و جمعیت آن 678 هزار و 177 تن و پایتخت آن شهر پودگوریستا است.

کشور کوچک مونته نگرو به علت مجاورت با دریای آدریاتیک و داشتن سواحل متعدد، می تواند سالانه بیش از نیم میلیون توریست را به خود جذب کند.

جمهوری مونته نگرو با داشتن 199 کیلومتر خط ساحلی با دریای آدریاتیک و چند بندر مهم از جمله بندر بار از اهمیت راهبردی در منطقه بالکان برخوردار است.

مونته نگرو از جنوب شرقی با آلبانی، از جنوب غربی با دریای آدریاتیک، از غرب با کرواسی، از شمال غربی با بوسنی و هرزگوین و از شمال شرقی با صربستان هم مرز است.

مونته نگرو پنجاه و ششمین عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و 192مین کشور عضو سازمان ملل است.

گروه قومی مونته نگرویی عظیمترین گروه قومی در این کشور است که 44.5 درصد ساکنان را تشکیل می دهد. پس از آنها، گروه قومی صرب بیشترین جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

در مونته نگرو طبق سرشماری گذشته در ده سال پیش حدود 178 هزار نفر یعنی 28.73 درصد از جمعیت مونته نگرو هویت شهفرایندی خود را صرب اعلام کردند.

مسلمانان 20 درصد از جمعیت حدود 670 هزار نفری مونته نگرو را تشکیل می دهند که بیشتر شامل آلبانیایی تبارها و بوسنیایی تبارها هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تحولات مونته نگرو و تزلزل صندلی حزب حاکم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تحولات مونته نگرو و تزلزل صندلی حزب حاکم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید