اگر بعد از ورزش از دهانشویه بهره ببرید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

به گزارش وبلاگ دیور، روزیاتو/ در تبلیغات تلویزیونی معمولا می بینیم که آدم ها از دهانشویه های آنتی باکتریال استفاده می نمایند و بلافاصله تمامی باکتری های مضر درون دهانشان از بین می رود و بهداشت دهانشان به بالاترین سطح ممکن می رسد. اما می دانید وقتی دهان شویه را درون دهان خود می گردانید چه اتفاقی رخ می دهد؟ این مایع بهداشتی چه اثری روی بدنتان و دیگر میکروارگانیسم هایی می گذارد که برای سلامتی تان خوب هستند؟

اگر بعد از ورزش از دهانشویه بهره ببرید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

طبق پژوهشی که سال قبل انجام شد اثرات استفاده از دهانشویه به مراتب فراتر از حفظ بهداشت دهان است و ما نیز در این مطلب قصد داریم از پیامدهای کاربرد این مواد بگوییم.

در آزمایشی که توسط جمعی از محققان انگلیسی و اسپانیایی انجام شد محققان دریافتند که استفاده از دهانشویه های آنتی باکتریال بعد از ورزش میتواند یکی از مزایای اصلی ورزش را کاهش دهد و آن چیزی نیست جز کاهش فشار خون.

در واقع زمانی که ورزش می کنیم رگ های خونی در پاسخ به فراوری نیتریک اکسید باز می شوند و در نتیجه قطر رگ خونی بیشتر می گردد. در نتیجه این فرایند که وازودیلاتور خوانده می گردد مقدار خون بیشتری به عضلات می رسد و فشار خون کاهش پیدا می نماید چون در یک بازه زمانی مقدار معین از خون از منفذ عظیم تری عبور می نماید.

برای مدتی طولانی محققان باور داشتند که این اتفاق صرفا در زمان ورزش رخ می دهد اما در سال های اخیر شواهد نشان داده که جریان خون بدن ورزشکاران حتی بعد از تمرینات بدنی نیز بالا می ماند که این مساله به خاطر تعامل باکتری ها با ترکیبی به نام نیترات است که در نتیجه تجزیه نیترات اکسید فراوری می گردد.

Raul Bescos از متخصصان فیزیولوژی دانشگاه Plymouth در این باره گفت:

طی تحقیقاتی که در یک دهه گذشته انجام گرفت معین شد غدد بزاقی میتوانند نیترات را جذب نموده و آن را به همراه بزاق در فضای دهان ترشح نمایند.

بعضی انواع باکتری های موجود در دهان هم میتوانند با مصرف نیترات به نیتریت تبدیل شوند؛ مولکولی بسیار مهم که میتواند فراوری نیتریک اکسید در بدن را افزایش دهد.

پس از فراوری نیتریت و بلعیده شدن آن به وسیله بزاق این ماده جذب خون می گردد و به جریان خون راه پیدا می نماید. در ادامه نیتریت مجددا به نیتریک اکسید تبدیل می گردد که رگ های خونی را باز می نماید و فشار خون را پایین می آورد.

اما براساس یک پژوهش تازه به نظر می رسد که این مکانیزم بیولوژیکی ممکن است به خاطر استفاده از دهانشویه های آنتی باکتریال مختل گردد.

در این پژوهش 23 فرد عظیمسال سالم برای مدت 30 دقیقه روی تردمیل دویدند. بعد از ورزش از آنها خواسته شد که دهان خود را یا با دهانشویه های آنتی باکتریال بشویند یا یک ماده بی اثر با اسانس نعنا (پلاسبوی نعنایی) را مصرف نمایند.

فرایند شستشوی دهان این افراد نیز بلافاصله پس از اتمام ورزش و همچنین در تناوب های 30، 60 و 90 دقیقه ای بعد از آن انجام شد.

همچنین در طول ورزش، بلافاصله پس از اتمام آن و در طول دوران استراحت داوطلبان فشار خون آنها سنجیده شد.

نتایج نشان داد که حدودا یک ساعت بعد از اتمام فرایند استفاده از تردمیل، میانگین فشار خون سیستولیک افرادی که پلاسبو استفاده نموده بودند کاهش چشمگیری پیدا کرد در حالی که این کاهش در گروهی که دهانشویه های آنتی باکتریال را مصرف نموده بودند به مراتب اندک بود. این نتایج نشان داد که استفاده از دهانشویه های آنتی باکتریال میتواند کاهش فشار خون سیستولیک را تا 60 درصد پایین بیاورد.

و در انتها اینکه دو ساعت پس از ورزش با تردمیل، گروهی که از دهانشویه های آنتی باکتریال استفاده نموده بودند هیچ نشانه ای دال بر افت فشار خون به خاطر ورزش را نشان ندادند در حالی که گروه مصرف نماینده پلاسبو همچنان افت قابل توجه فشار خون را تجربه می کرد.

منبع: همگردی

به "اگر بعد از ورزش از دهانشویه بهره ببرید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر بعد از ورزش از دهانشویه بهره ببرید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید