مجموعه ای از بهترین و خواندنی ترین داستان های کوتاه

به گزارش وبلاگ دیور کتاب داستان های کوتاه برنده جایزه اُ.هنری 2018 از تازه ترین آثاری ست که در نشر خوب با ترجمه ساغی نخعی زاده منتشر شده است. همان طور که از عنوان کتاب پیداست، این اثر مجموعه ای از داستان های کوتاه درخشان است که در سال 2018 برنده جایزه اُ.هنری شده اند. به نقل از نشریه آتلانتیک این جایزه معتبرترین جایزه ای ست که به داستان های کوتاه تعلق می گیرد. داستان هایی که در طول یک سال، در نشریه های معتبر ادبی کانادا و آمریکا منتشر شده اند.

مجموعه ای از بهترین و خواندنی ترین داستان های کوتاه

در این مجموعه، لورا فرمن دبیر جایزه اُ.هنری، آثار برگزیده سال 2018 را در مجموعه ای گردآوری نموده است؛ داستان های خواندنی و به یادماندنی یی از نویسندگانی مثل مارک جود پواریر، جهان شکری، وِیت دین، اَن اِنرایت، جمیل جان کوچَی، لورن آلوان، جو آن بیرد، یومنا کلاله، جنی ژانگ، برندا واکر، لارا وپنیار، استفانی اِی وِگا، برَد فِلوِر، جو لوید، مایکل پارکر، مارجوری سلونا و مایکل پاورز. داستان های آرامگاه کشتی گیران نوشته جو آن ببرد و جواب دندان شکن اثر مارجوری سلونا از جمله درخشان ترین و خواندنی ترین داستان های این مجموعه اند.

گفتنی ست نسخه فارسی مجموعه داستان های کوتاه برنده جایزه اُ.هنری 2018 در نشرخوب، هفده داستان دارد.

نشریه نیو کراتِریَن در ستایش این مجموعه نوشت: داستان های برگزید ه این سال، به داستان کوتاه معنای تازه ای بخشیده اند...

جایزه اُ.هنری چیست؟

نشریه کِرکس درباره مجموعه داستان های کوتاه برنده جایزه اُ.هنری 2018 نوشت: این کتاب مجموعه ای از بهترین و قوی ترین داستان های کوتاه است. علاقه مندان به یادگیری فرم در داستان نویسی باید این مجموعه را بخوانند.

برای اولین بار در سال 1981 یعنی هشت سال بعد از درگذشت ویلیام سیدنی پورتر بود که دوستانش به منظور گرامی داشت یاد و نامش جایزه ای بنیان گذاری کردند. این جایزه ادبی تا امروز برقرار است و هر سال به نویسندگانی اهدا می گردد که آثارشان را در نشریه های معتبر ادبی کانادا و آمریکا منتشر می نمایند.

دبیر این جایزه، لورا فرمن از میان آثار شرکت نموده، داستان هایی را برمی گزیند و در قالب مجموعه داستانی منتشر می نماید. سه داستان نویس برجسته نیز به عنوان داوران میهمان، مجموعه منتخب را به شکلی بی نام و نشان ارزیابی می نمایند و هر یک مستقل از دیگری داستان محبوب خود را برمی گزیند.

اُ.هنری و ششصد داستان کوتاه

ویلیام سیدنی پورتر William Sydney Porter با نام مستعار اُ.هنری OHenry از معروف ترین داستان کوتاه نویس های آمریکایی ست که در سال 1862 در کارولینای شمالی به جهان آمد. پورتر فرزند پزشکی بود که در دوران نوجوانی مدرسه را ترک کرد و پنج سال در درمانگاه پدر و داروخانه عمویش مشغول به کار شد. او از نوجوانی استعداد بسیار خوبی در نویسندگی داشت. در سال 1882به تگزاس رفت. دو سال در مزرعه ای مشغول به کار شد و در این مدت به تمرین زبان های فرانسوی و آلمانی و اسپانیایی پرداخت و کار نوشتن را آغاز کرد. از سال 1885 تا 1894 شغل ها و حرفه های متفاوتی را تجربه کرد. شغل هایی مثل حسابداری، صندوق داری بانک و ... پس از آن با روزنامه فری پرسFree Presse که در دیترویت Detroit منتشر می شد، آغاز به همکاری کرد.

اُ.هنری در کارنامه ادبی اش ششصد داستان کوتاه نوشته است. این داستان ها نخست در مجله های گوناگون منتشر و سپس در مجموعه های مختلف گردآوردی شده اند. چهار مجموعه داستان نیز پس از مرگش به چاپ رسیده است.

اولین مجموعه داستانی که از اُ.هنری منتشر شد، مجموعه چهار میلیون the Four Million است که از مشهورترین مجموعه داستان های این نویسنده به شمار می آید. منظور از عنوان این مجموعه، چهار میلیون نفر مردم ساکن شهر نیویورک پنجاه سال پیش است. در داستان های این مجموعه روابط خانوادگی زن و شوهرها به شیوه های مختلف روایت شده اند.

گزیده ای از داستان اژدهای خوش اقبال

در بخشی از داستان کوتاه اژدهای خوش اقبال اثر ویِت دین که در مجموعه داستان های کوتاه برنده جایزه اُ.هنری 2018 منتشر شده، می خوانیم:

دومین سپیده در ساعت نه صبح در شرق دمید. هیروشی تا آن هنگام چنین تابشی ندیده بود. با خورشید برابری می کرد. با یوشی روی عرشه ایستاد. نور زیر خلوصش خردشان می کرد. هیروشی چشمانش را بست اما باز هم درخشندگی در سرش فرو می رفت. سایر کارکنان قایق از دیدن چنین نور غیرمنتظره و عجیبی هیاهویی به پا کردند، اما هیروشی به سر وظایف روزانه اش بازگشت. با سانِزومی درباره جهتی که می رفتند مشورت کرد. نمودارهای دریایی را برای آنالیز باز کرد. منحنی ها و راه های اقیانوس یکی یکی زیر انگشت سبابه اش آشکار شدند. شبِ پیش خواب یک گله ماهی تن دیده بود، ناوتیپی تنگ به هم فشرده که اقیانوس از فلسشان سرمه ای شده بود. چشمانشان مانند الماس در امواج برق می زد. هربار که خدمه تورها را جمع می کردند، کوچک ترین ماهی هم او را کوتاه می نمایاند. ماهی ها بی تقلا وارد بدنه قایق می شدند، گوشتشان صاف و لطیف بود، شکم هایشان پرچربی و مرمری. وقتی بیدار شد دانست این یک نشانه بوده است. خواب ها برایش قابل اطمینان نبودند؛ پیچ در پیچ بودند و لغزنده مانند مارماهی، اما هنوز صبح نشده بود. حس نموده بود قایق رو به یک جهت اصلی کمی کج شده است: شرق.

برای خرید آنلاین کتاب داستان های کوتاه برنده جایزه اُ.هنری 2018 می توانید به سایت انتشارات خوب مراجعه کنید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مجموعه ای از بهترین و خواندنی ترین داستان های کوتاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه ای از بهترین و خواندنی ترین داستان های کوتاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید