ایران از واردات واکسن کرونا بی احتیاج خواهد شد

به گزارش وبلاگ دیور، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرایند واکسیناسیون گفت: با توجه به فعالیت و تولیدات واکسن سازان، به زودی ایران از واردات واکسن کرونا بی نیازخواهد شد.

ایران از واردات واکسن کرونا بی احتیاج خواهد شد

وبلاگ دیور شهرکرد - یونس پناهی گفت: ساخت و فراوری پلتفرم های مختلف واکسن کرونا در ایران دنبال می گردد.

یکی از پلتفرم های ساخت واکسن کرونا از ابتدا بر پایه ویروس کُشته شده بود که سینوفارم از مشهورترین و معروف ترین آن هاست.

واکسن برکت با ساختار مشابه سینوفارم، مجوز های لازم را دریافت و مورد استفاده گسترده مردم نهاده شد.

دومین واکسن بر پایه پروتئینی است که پاستوکووک از این نوع می باشد و با اخذ مجوز های سازمان غذا هم اکنون در حال استفاده است.

مطالعات برای فراوری سومین واکسن اسپایکوژن در حال اجرا است و نتایج آن به احتمال قوی تا خاتمه سال جاری معین و به عنوان یک واکسن پیروز عرضه می گردد.

در کنار آن واکسن MRNA به عنوان واکسن پیشرفته استفاده می گردد که در کشور های غربی با عنوان مُدرنا و فایزر در حال عرضه است که پلتفرم مشابه دارد و هم اکنون در مرحله نخست قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید

با نگاه مثبت مردم به فرآورده های داخلی می توان از این واکسن استفاده کرد و شرکت های فراورینماینده با رعایت استاندارد ها این واکسن ها را به صادرات برسانند.

اولویت فراوری واکسن کرونا برای تامین احتیاج داخل و بی احتیاجی کشور از وارات است و تا زمان برطرف کامل احتیاج درون کشور، صادرات واکسن از ایران به کشور های دیگر انجام نمی گردد.

با توجه به سیاست کلان کشور، تزریق مرحله سوم واکسن علیه ویروس کرونا در اولویت است.

از 2 سال قبل و در دوران شیوع ویروس کرونا، احتیاج به دانشگاه های فناور در کشور احساس شد که به وسیله تشکیل شرکت های فناوری و پارک های علم و فناوری فاصله بین علم و صنعت پُر شد.

به همین دلیل دانشگاه های بزرگ کشور وارد این مرحله شدند و درصد قابل توجهی از دارو های نوترکیب را به بازار عرضه کردند.

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد زیرساخت های خوبی در حوزه دانش بنیان دارد که باید به آن ها یاری گردد تا بتوانند محصولات خود را فراوری و وارد کشور نمایند.

هم اکنون 12 دانشگاه کشور دارای شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری است که برای افزایش آن از دانشگاه های دارای زیرساخت حمایت می گردد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی راهنمایی شرکت های دانش بنیان به سمت و سوی فراوری محصولات احتیاجمحور است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرکز رشد، فنآوری سلامت و پژوهشکده علوم پایه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بازدید کرد.

خ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ایران از واردات واکسن کرونا بی احتیاج خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران از واردات واکسن کرونا بی احتیاج خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید