باستان شناسان ایرانی باید به کاوش در ایرانِ فرهنگی بپردازند

به گزارش وبلاگ دیور، رییس هیئت مدیره و انجمن علمی باستان شناسی دانشگاه تهران با اشاره به تاکیدِ برنامه ششم توسعه نسبت به لزوم برنامه ریزی برای حضور در کشورهای همجوار، اظهار کرد: امروز این مطالبه را از پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان شناسی داریم و می خواهیم بحث کشورهای همجوار را جدی بگیرند.

باستان شناسان ایرانی باید به کاوش در ایرانِ فرهنگی بپردازند

به گزارش وبلاگ دیور، سید مهدی موسوی کوهپر که دوشنبه 20 آبان در آیین افتتاح هفتمین همایش بین المللی باستان شناسان جوان ایران و سرزمین های همجوار در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران صحبت می کرد، گفت: ایران فرهنگی، عملاً هویت ایران امروز است، باید دست کم در برنامه ششم توسعه برنامه سرزمین های همجوار را دریابیم.

وی با اشاره به قدم هایی که یک استاد باستان شناس چینی در کشورهای همجوار ایرانی و بعضی دیگر از کشورها برداشته است، شرح داد: این باستان شناس به بهانه آنالیز جاده ابریشم در مصر، آلبانی و پاکستان و بعضی کشورهای همجوار ایرانی دیگر، کاوش های باستان شناسی انجام می دهد اقدامی که متاسفانه هنوز توسط باستان شناسان ایرانی قدمی برای آن برنداشته اند.

او با بیان این پرسش که چرا باستان شناسان و جوانان ما در افغانستان، پاکستان و عراق در قالب هیات های باستان شناسی یا به عنوان باستان شناس مستقل کار پژوهشی انجام نمی دهند، تاکید نمود: باید باستان شناسی ایران چنین برنامه هایی را در اولویت کارهایش قرار دهد و از باستان شناسانی که فرضیاتی برای کار در این حوزه ها دارند، حمایت کند.

چند درصد از کارمندانِ میراث فرهنگی با تخصص شان کار می نمایند؟

وی با تأکید بر لزوم انجام کاوش های بین المللی توسط باستان شناسان ایرانی در خارج از کشور و در سرزمین های همجوار، دست کم سالی یک بار، اضافه کرد: همه وزارتخانه ها خود را در حوزه تخصصی می بینند، این تخصص برای وزارتخانه میراث فرهنگی نیز صدق می نماید، استخوان بندی و شاکله این وزارتخانه از باستان شناسی است، سال جاری بیش از 60 درصد دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد باستان شناسی قبول شده اند، در مقطع کارشناسی، باستان شناسی خوانده اند. جوانانی که باید به فکر تامین آینده آن ها در این حوزه نیز بود.

ربیس هیئت مدیره و انجمن علمی باستان شناسی دانشگاه تهران با تاکید براین که فعالیت های تخصصی که قرار است مسائل این وزارتخانه را رفع کند، به متخصص احتیاج دارد؛ این پرسش را مطرح نمود که چند درصد از متخصصان در سازمان میراث فرهنگی، پشت میزهایی که به تخصص آنها مربوط است، نشسته اند یا در آن صندلی کار می نمایند، در واقع باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

موسوی کوهپر به برگزاری همایش دوسالانه بین المللی باستان شناسی انجمن علمی باستان شناسان در 13 و 14 آذر در دانشگاه تربیت مدرس اشاره نمود و اضافه کرد: امیدوارم همواره باستان شناسی ایران زنده سرحال و پر امید باشد.

شرکت باستان شناسان 6 قاره دنیا در همایش بین المللی باستان شناسان جوان

همایون خوش اقبال - دبیر اجرایی هفتمین همایش بین المللی باستان شناسان جوان - نیز در این آیین با بیان این که 20 سال از سن این همایش گذشته و تاکنون هفتمین دوره آن توسط جوانان دانشگاه تهران برگزار شده است؛ گفت: سه دوره ابتدایی همایش در سطح ملی برگزار گشت، اما پیروز شدیم سه دوره بعدی را به صورت بین المللی برگزار کنیم و سال جاری نیز کوشش کردیم تا یک گام فراتر برویم و از محدوده مرزهای سیاسی ایران پای مان را جلوتر بگذاریم.

او اضافه کرد: ما نیز مانند بسیاری از کشورها کارمان را نخست در حد ملی شروع کردیم و اطلاعات را از کشورهای خودمان جمع آوری کردیم و حالا قصد داریم سراغ کشورهای همجوار برویم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 250 خلاصه مقاله و از 15 کشور دنیا به جز قاره آفریقا مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است، گفت: در این همایش حدود 100 مقاله پذیرفته شد و اصل مقالات نیز برای چاپ و انتشار در دست آنالیز قرار دریافتد.

مسائلی که همایش باستان شناسان جوان با آن روبرو بود

او با بیان این که در این دوره از همایش دبیرخانه با دو مشکل روبرو بودیم، گفت: مسئله ای که برای بودجه دریافت و افسانه های آن همواره وجود دارد، خوشبختانه بعد از گذراندن موانعی بر طرف شد، چون معتقدیم همه دوست داشتند این همایش بر طرف برگزار گردد، اما مساله این است که گام هایی که برداشته شد تا مسائل رفع شوند، فردی بودند، اما اگر فلان مدیر در فلان موسسه یا یک غیر باستان شناس در پست های مربوطه مشغول به کار شوند و مخالف برگزاری این همایش، باید چه کنیم؟

وی اضافه کرد: با آپلود شدن پوسترهای همایش درسایت های بین المللی، مهمان هایی را به این همایش دعوت کرد که حتی هیچ ایمیلی برای حضورِ آن ها در این همایش فرستاده نشده بود، اما این باستان شناسان به وسیله سفارتخانه های ایران در کشورهای دیگر با ما ارتباط دریافتد و درخواست حضور در سطح مدیرعامل و معاونان خود را داشتند.

این دانشجوی باستان شناسی دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت این همایش در دنیا و در دانشگاه تهران، اظهار کرد: دانشگاه تهران تا کنون همایش باستان شناسان جوان را به عنوان بهترین همایش های خود معرفی نموده است، معقتقدیم نگاه میراث فرهنگی نیز همین است.

او با اشاره به حضور نیافتن مونسان وزیر میراث و گردشگری و وزیر علوم در این همایش به دلیل برنامه های دولتی که داشتند، از یاری میراث فرهنگی برای برداشتن بخشی از بار این همایش با تقبل انتشار بعضی از کتاب های همایش اطلاع داد.

بگذارید یک همایش علمی برای دانشجویان بماند

وی در بخشی دیگری از صحبت هایش با این درخواست که هویت دانشجویان باستان شناس جوان و همایش هایی از این دست محترم شمرده گردد، گفت: لطفاً بگذارید یک همایش در ایران، دانشجویی بماند. حتی برگزارنمایندگان سابق همایش معتقدند اهداف نخستی که برای شروع به کار این همایش در حدود 20 سال قبل مدنظر بود، امروز مورد توجه نیست.

خوش اقبال با بیان این که به نظر می رسد امروز در حال حذف دانشجو از سیستم برگزاری چنین همایش هایی هستند، اظهار می نماید: شورای سیاستگذاری و هیئت علمی دانشگاه تهران در آنالیز و اظهار نظر های علمی و پژوهشی در انتخاب آثار ارائه شده به دبیرخانه برای ارائه در همایش نظرات قطعی را می دهند، لمل مسائلی که امروز به وجود می آورند باعث می گردد تا دانشجویان دوره های بعدی را به ادامه چنین کارهایی و برگزاری این نوع همایش ها در سطوح بین المللی و حتی ملی رغبت چندانی پیدا ننمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "باستان شناسان ایرانی باید به کاوش در ایرانِ فرهنگی بپردازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باستان شناسان ایرانی باید به کاوش در ایرانِ فرهنگی بپردازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید