لاله و لعل در لالون

به گزارش وبلاگ دیور، لالون به چشمه سار رودخانه ها معروف است؛ جایی که شما می توانید از آب گوارای چشمه ها بیاشامید، کوه پیمایی کنید و با رفتن به غار دیدنی اسپول به تماشای طبیعت زیبای خالق هستی بنشینید.

لاله و لعل در لالون

وبلاگ دیور-شهره کیانوش راد: اگر هوس یک روز گردش دارید و می خواهید در هوای کوهستانی تنفس کنید بار سفر یک روزه ببندید و به لالون، روستای دیدنی رودبار قصران در شمیرانات بروید؛ این روستا در فصل زمستان، هوای سرد و ارتفاعات پوشیده از برف و در بهار، طبیعت سرسبز همراه با عطر شکوفه های درختان میوه دارد. درباره این روستای گردشگری شمیرانات سراغ سید ابوالقاسم میرمحمد میگونی رفتیم. او درباره وجه تسمیه و جاهای دیدنی این روستا گفت.لاله های قرمز رنگ در دامنه دشت ها و کوه های اطراف این روستای گردشگری جلوه زیبایی به این منطقه می دهد. شاید به همین دلیل است که اهالی نام لالون که برگرفته از واژه لاله گون است را به این روستا اطلاق کرده اند. بعضی دیگر علت نامگذاری این روستا را به خاک قرمز کوه های اطراف مربوط می دانند؛ رنگی که با لاله های دشت های آن همگونی دارد و با تابش نور خورشید، زیبایی دامنه های کوه ها را دوچندان می کند.

غارها و چشمه ها

لالون به چشمه سار رودخانه ها معروف است. اگر به لالون رفتید با دیدن غار اسپول و چشمه ها گردش خود را کامل کنید و روح و جسم خود را با تنفس هوای پاک و آب گواری چشمه ها صفا دهید. قله ها و آبشارهای دیدنی این روستا جایی آشنا برای کوهنوردان است. از روستای لالون راستاهای کوهنوردی زیادی برای صعود به قله آغاز می شود. اگر برای بار نخست به این منطقه می روید هرگز بدون راهنما به کوه های لالون صعود نکنید.

آب گوارا

سرچشمه اصلی جاجرود از قله خله نو در لالون است. کوه های زرآب یا ورزآب این روستا، سرچشمه بسیاری از چشمه ها و شعبه اصلی رودخانه جاجرود است. چشمه های این منطقه آب گوارایی دارند و به همین دلیل اهالی به دنبال راه اندازی کارخانه آب معدنی در این منطقه هستند. غارهای اسکول، لی یا لو از دیدنی اطراف لالون است. خله نو یکی از قله های لالون است که بعد از آن می توان به خرسنگ رسید؛ خرسنگ یا پرسنگ منطقه زیبای کوهستانی لالون است که در فصل بهار با گیاهان گلپر، آویشن، اسطوخودوس، گزنه و بومادران پوشیده می شود. والک، سیرک و قارچ نیز از گیاهان پرطرفدار کوهنوردان و گردشگران به شمار می آیند. تنوع جانوری مانند گرگ، روباه، خرس قهوه ای در منطقه خرسنگ لالان یا لالون دیده می شود. بعضی اهالی از رد پای پلنگ هم در گذشته این منطقه صحبت می کنند. عقاب، بلبل، قمری، قناری و... از پرندگان دامنه و ارتفاعات لالون است. شغل بیشتر اهالی در گذشته دامداری یا باغداری بوده اما اکنون به دلیل مهاجرت به شهر، به شغل های دیگری هم اشتغال دارند. سیب، گلابی، به، گیلاس و آلبالو از درختان مناسب با آب و هوای لالون است.

در ابتدای راستا صعود به خله نو می توانید کنار آبشار تلخاب نفسی تازه کنید؛ چشمه تلخاب در ارتفاع 3هزار و 70 متری قرار گرفته است. برای رسیدن به آبشار و چشمه تلخاب از محل روستای لالون حدود 3 ساعت پیاده روی لازم است. قله خله نو سومین قله مرتفع البرز مرکزی است که از شمال به دره رودخانه وارنگرود، از شرق به دشت لار و از غرب به دره رودخانه کرج چالوس متصل می شود. امامزاده عبدالله(ع) منطقه زیارتی و سیاحتی که کنار رودخانه واقع شده محلی برای استراحت کوهنوردان و گردشگران است.

چگونه برویم ؟

برای رفتن به لالان 3 راستا را می توانید انتخاب کنید؛ راستا اول تهران ، لشکرک است. اگر از تجریش حرکت می کنید بهتر است خودتان را به بزرگراه لشکرک برسانید و با رفتن به فشم به سمت لالون راه خود را ادامه دهید. راه دیگر از تهرانپارس به سمت گردنه قوچک است. این راستا را به سمت لشکرک، فشم و لالون ادامه دهید. مسافت تهران تا لالون 45 کیلومتر است که حدود یک ساعت زمان می برد. روته، زایگان، آبنیک و گرمابدره از روستاهای اطراف لالون است که طبیعت زیبایی دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "لاله و لعل در لالون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاله و لعل در لالون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید