امن ترین شهر ایران از لحاظ زلزله کجاست؟

به گزارش وبلاگ دیور، مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر 83درصد شهرهای ایران در پای گسل های لرزه زا ساخته شده اند و در معرض خطر زلزله هستند.

امن ترین شهر ایران از لحاظ زلزله کجاست؟

به گزارش ایرنا، محسن پورکرمانی در مورد شرایط تهران از نظر وقوع زلزله اضافه کرد: به طور کل ایران به لحاظ علم زمین شناسی یک کشور تحت فشار است؛ یعنی در زاگرس فشار دریای سرخ را داریم که به اصطلاح به آن صفحه عربی می گوییم که زاگرس را به سمت شمال فشار می دهد.

وی بیان نمود: بیشتر گسل ها در کشور ما، گسل معکوس هستند، این گسل ها از نظر زلزله بسیار خطرناک هستند؛ چون دوره بازگشت طولانی دارند. یعنی باید مدت ها انرژی جمع گردد تا یک گسل معکوس فعال گردد. بنابراین بیشتر گسل های ما در ایران معکوس و رانده و خطرناک اند.

پور کرمانی با بیان اینکه در حال حاضر 83 درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله هستند، گفت: بیشتر شهرها در پای گسل های لرزه زا ساخته شده اند. در حال حاضر امن ترین جای کشور به لحاظ مرکز استان، اصفهان است.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: در تهران هم بر اساس مطالعات تازهی که اجرا شده، احتمال وقوع زمین لرزه هفت ریشتری که قبلا به وسیله بعضی از کارشناسان این حوزه گفته شده بود، بعید است.

وی با اشاره به اینکه در تهران تعداد زیادی گسل وجود دارد، گفت: در تهران اگر هم زلزله هفت ریشتری داشته باشیم در گسل مشا - فشم است که خطرناکترین گسلی است که از شرق تهران عبور می نماید.

بیمارستان ها و مراکز آتش نشانی در برابر زلزله مقاوم نیستند

مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پروفسور مانوئل بربریان، چهره ماندگار لرزه شناسی ایران معتقد بود که تهران هشت بار با زمین لرزه بالای هفت ریشتر البته در آن موقع که تهران قدیم، منطقه ری بود، خراب شده است، گفت: مطالعات تازه نشان می دهد اگر زلزله هفت ریشتری در تهران رخ دهد، در گسل مشا - فشم خواهد بود و به غیر از آن زمین لرزه پنج تا پنج و نیم در دیگر منطقه ها تهران خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه ساختمان های موجود در تهران از جمله ساختمان های یاری رسان در وقوع زلزله از قبیل بیمارستان ها و آتش نشانی ها دربرابر زلزله مقاوم نیستند، گفت: اگر تهران با زلزله روبرو گردد، ساختمان های مراکزی که باید یاری رسانی را انجام دهند خود تخریب شده و از بین می فرایند.

پورکرمانی بیان نمود: متاسفانه در شمال تهران شاهد هستیم که روی گسل ها خانه سازی اجرا شده است، در منطقه شمال تهران، گسل شمال تهران رد شده که تا کرج امتداد دارد و بیش از 70 کیلومتر بعد از کرج هم ادامه دارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در منطقه شمال تهران علاوه بر منازل مسکونی شاهد ساخت مراکز آموزشی دولتی و خصوصی هم هستیم. برای مثال واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی روی گسل شمال تهران واقع شده است.

مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به علم زمین شناسی گفت: سیلاب هایی که جاری می گردد، زمین لرزه هایی که رخ می دهد، فرو نشست هایی که ایجاد می گردد همه این ها موضوعات علم زمین شناسی است. اگر مراکز استان یک تیم زمین شناسی داشته باشند و مسائل را آنالیز نمایند هیچ وقت این فجایع در کشور رخ نمی دهد.

منبع: فرارو

به "امن ترین شهر ایران از لحاظ زلزله کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امن ترین شهر ایران از لحاظ زلزله کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید