سیتالوپرام Citalopram

به گزارش وبلاگ دیور، این دارو برای درمان بیماری افسردگی و اضطراب بکار می رود. این دارو به تدریج موجب بالا رفتن روحیه بیمار سبب افزایش فعالیت های جسمانی و بازگرداندن شور و علاقه نسبت به انجام فعالیت های روزمره در بیمار می شود.

سیتالوپرام Citalopram

سیتالوپرام Citalopram

شناسنامه مختصر دارو

نام تجارتی: Cipramil

دسته دارویی: داروی ضد افسردگی

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: بسیار زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: خیر

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان بیماری افسردگی و اضطراب بکار می رود. این دارو به تدریج موجب بالا رفتن روحیه بیمار سبب افزایش فعالیت های جسمانی و بازگرداندن شور و علاقه نسبت به انجام فعالیت های روزمره در بیمار می گردد.

اشکال دارو: قرص، قطره های خوراکی

زمان مصرف دارو: یک بار در روز صبح یا غروب

میزان دوز مجاز مصرفی دارو: درمان افسردگی (20 تا 30 میلی گرم) درمان ترس و اضطراب (10 میلی گرم در آغاز درمان و سپس به 20 تا 30 میلی گرم قابل افزایش است).

چگونگی تأثیر دارو: بعضی اثرات این دارو ظرف 7 روز پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند اما اثرات کامل و مفید دارو ممکن است پس از 2 یا 4 هفته قابل احساس باشند. در ضمنً اثرات ضد افسردگی این دارو ممکن است چندین هفته پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام داشته باشند.

طریقه نگهداری دارو: این دارو را باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو: مصرف این دارو را بدون مشورت پزشک قطع نکنید زیرا قطع نابهنگام مصرف دارو ممکن است تار شدن دید را بدنبال داشته باشد اما اگر دچار عوارض شدیدی همانند ضربان سریع قلب گیجی تشنج یا ظاهر شدن جوش گشتید مصرف دارو را قطع نموده و سریعاً پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو:

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به تهوع، استفراغ، سوء هاضمه و اسهال اشاره کرد که با کم کردن دوز مصرفی دارو از بین خواهند رفت در ضمنً بعضی افراد ممکن است پس از مصرف این دارو دچار خشکی دهان، عرق کردن بدن، اضطراب، بی خوابی، سردرد یا تار شدن دید شوند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو: اگر دچار امراض و بیماری های زیر هستید حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

* اگر به بیماری صرع مبتلا هستید.

* اگر مسائل کلیوی یا کبدی دارید.

* اگر به بیماری های قلبی دچار هستید.

* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله: چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیر منفی بگذارد لذا اینگونه زنان بهتر است با پزشک مشورت کنند.

مصرف دارو برای بچه ها: مجاز نمی باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال: چون دارو ممکن است موجب خواب آلودگی و تار شدن دید گردد لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای مخاطره آمیز انجام می دهند بهتر است هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "سیتالوپرام Citalopram" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیتالوپرام Citalopram"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید