مدارک لازم برای تعویض کارت ملی و تبدیل آن به کارت ملی هوشمند

به گزارش وبلاگ دیور، ثبت کارت ملی هوشمند از طریق ثبت نام اینترنتی در سامانه، نوبت گیری وپس از آن مراجعه در زمان مقرر و مکان معین شده انجام می گیرد.

مدارک لازم برای تعویض کارت ملی و تبدیل آن به کارت ملی هوشمند

وبلاگ دیور | سرویس عمومی - تعویض کارت ملی قدیمی به کارت های ملی هوشمند مبحثی است که این روزها بسیار داغ شده است. به راستی چرا باید کارت ملی خود را تعویض کنیم؟

کارت هوشمند ملی کارتی است دیجیتالی که قابلیت ذخیره کردن اطلاعات افراد از جمله اثر انگشت، اطلاعات ازدواج، اطلاعات فرزندان، مشخصات هویتی و دیگر اطلاعات ضروری را دارد. با توجه به این که در حال حاضر استفاده از تلفن همراه برای کارهای بانکی متداول شده است اما می توان کارت هوشمند ملی را روی تلفن همراه قرار داد و به یاری یک نرم افزار کارهای بانکی را انجام داد. هویت فرد هم به وسیله تراشه موجود در کارت هوشمند ملی احراز می شود.

کارت هوشمند ملی به تصدیق هویت در فضای مجازی یاری می نماید، مخاطبان شبکه های اطلاعاتی دستگاه ها توسط این کارت شناسایی می شوند و سپس به فرد خدمات ارائه می دهند. در واقع امضای الکترونیک، کدپستی، اثر انگشت و اطلاعات هویتی در تراشه کارت هوشمند ملی وجود دارد و فرد می تواند در فضای مجازی و اینترنت خود را معرفی کند و از اپلیکیشن های مختلف در فضای اینترنت استفاده کند. کارت شناسایی ملی موجب احراز هویت در فضای واقعی می شد، اما کارت ملی هوشمند این کار را در فضای مجازی نیز انجام می دهد.

واجدین شرایط برای ثبت نام و تعویض کارت ملی

برای دریافت کارت هوشمند ملی پر کردن فرم غیر حضوری و حضور افراد در دفاتر الزامی است. بنابراین هم باید در سامانه ثبت نام کارت ملی اطلاعات را ثبت کنیم و هم در مراکز مربوطه حضور یابیم.

در ابتدا می بایست به سامانه مربوط به ثبت نام کارت ملی با آدرس www.ncr.ir مراجعه نمود.

  • کلیه اتباع ایرانی بالای 15 سال تمام که دارای شناسنامه معتبر عکس دار می باشند و تا به امروز (کارت شناسائی ملی / کارت هوشمند ملی)دریافت ننموده اند. (کارت اولی ها)
  • کسانی که کارت شناسایی ملی خود را مفقود نموده ویا یکی ازاقلام اطلاعاتی مندرج بر روی کارت شناسایی ملی خود را تغییر داده اند از قبیل(نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نام پدر)
  • هزینه صدور کارت هوشمند ملی مطابق تعرفه دولتی (مبلغ 000‚200 ریال) می باشد که در زمان پیش ثبت نام روی پورتال مربوطه بصورت الکترونیکی دریافت می شود .
  • همچنین هزینه تکمیل مراحل در خواست کارت در دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت ، حداکثر (مبلغ 000‚90 ریال) برای کلان شهرها و برای سایر شهرها با تصویب کارگروه مربوطه بوده و چنانچه تحویل کارت هم توسط دفاتر مذکور انجام پذیرد، (مبلغ 000‚20 ریال) جداگانه دریافت می شود.
  • شایان ذکر است که تکمیل فرم درخواست یا تحویل کارت در ادارات سازمان بدون اخذ هزینه خواهد بود .

در فرمی مانند فرم زیر می بایست با دقت و بر اساس اطلاعات شخصی خود وارد کنید.

پس از پر کردن قسمت اطلاعات شخصی و ثبت نهایی صفحه ای به مانند صفحه زیر برای ورود به درگاه بانک برای پرداخت الکترونیکی هزینه تعرفه صدور کارت هوشمند ملی باز خواهد شد.

پس از پرداخت اینترنتی از طرف سایت پذیرنده به شما کد رهگیری خواهد داد. در پایین صفحه می توانید با توجه به اولویت مکانی، اولویت زمانی و یا انتخاب دفتر پستی، دفتر پیشخوان و دفتر ثبت احوال محل مورد احتیاج برای مراجعه حضوری را مشخص کنید. در ضمن می توانید تاریخ مراجعه و میزان ظرفیت خالی یا پر در آن دفاتر خدماتی را مشاهده کنید.

پس از مشخص محل مراجعه صفحه ای با مشخصات زیر به شما نمایش داده می شود که می بایست در زمان حضور در دفاتر پستی و پیشخوان دولت این تصویر را چاپ نموده و همراه خود داشته باشید.

توجه: حضور متقاضی در دفتر ثبت نام با در دست داشتن اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی می باشد. در ضمنً نظر به اینکه در همه دفاتر ثبت نام ، واحد عکس برداری مستقر می باشد پیشنهاد می شود با آمادگی کامل مراجعه فرمایید.

پیگیری صدور کارت ملی هوشمند

متقاضیان دریافت کارت ملی هوشمند پس از انجام مراحل بالا و حضور در دفاتر خدماتی به منظور درخواست کارت ملی می توانند به وسیله سایت اینترنتی www.ncr.ir و با کلیک روی گزینه مشاهده شرایط نسبت به صدور و یا عدم صدور کارت خود آگاهی یابند.

نمونه کارت ملی هوشمند

مدت زمان صدور کارت چقدر است؟

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به کوتاه شدن مدت اخذ کارت ملی به 15 روز گفت: پیشتر فرآیند تعویض کارت ملی 4 ماهه بود که امروز این مقدار به 15 تا 30 روز کاهش یافته است، مردم بدانند که الزامی به تعویض شناسنامه نیست مگر آنکه آسیب دیده باشد که در صورت تعویض، حداقل یک و حداکثر سه روزه تحویل متقاضیان می شود.

کلام آخر

هزینه نهایی دریافت کارت ملی هوشمند نباید بیشتر از 31 هزار تومان باشد و مردم در صورت مشاهده اخذ مبلغ بیشتر از طرف دفاتر، می توانند به وسیله شماره های زیر موارد تخلف را گزارش دهند.

رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت: 02161912222

رسیدگی به امور دفاتر پستی: 02184470000

رسیدگی به امور ثبت احوال: 02166710270

گردآوری: مجله اینترنتی وبلاگ دیور

منبع: setare.com

به "مدارک لازم برای تعویض کارت ملی و تبدیل آن به کارت ملی هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدارک لازم برای تعویض کارت ملی و تبدیل آن به کارت ملی هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید