چرا شاکله هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا دارای حاشیه است؟

به گزارش وبلاگ دیور، طرح اصلاح نظام شورا ها اولین بار 9 ماه پیش در مجلس یازدهم مطرح شد و قرار بود تغییراتی جدی در ساختار شورا به وجود آورد، ولی در نهایت با تشکیل هیئت نظارت بر شورا ها به ریاست کاظمی به اصلاحات خود سرانجام داد.

چرا شاکله هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا دارای حاشیه است؟

گروه سیاسی وبلاگ دیور-امیرقشقایی؛ کوشش چند ماهه مجلس یازدهم برای اصلاح ساختار شوراهای شهر خاتمه در اواخر آذر به خروجی رسید و اولین جلسه هیئت نظارت بر شوراهای شهر تشکیل شد.

کاظمی، آقامیرسلیم، جوکار، دهنوی و موسوی 5 عضو منتخب برای حضور در این هیئت بودند؛ کرسی ریاست بر خلاف انتظار به محمد کاظمی، نماینده پلدختر رسید و مصطفی آقامیرسلیم، نماینده تهران نایب رئیس شد.

طرح اصلاح نظام شوراها اولین بار 9 ماه پیش در مجلس مطرح شد و قرار بود تغییراتی جدی در ساختار شورا به وجود آورد ولی در نهایت با تشکیل هیئت نظارت بر شورا به اصلاحات خود سرانجام داد.

تشکیل هیئت نظارت، توضیح وظایف و انتخاب اعضای آن شروع ماجرای جدیدی در مجلس یازدهم محسوب می گردد؛ تقریبا از اوایل مهر سال جاری بود که نمایندگی مثل جوکار و پیرهادی خبر از تشکیل هیئت نظارت دادند و در حالی که کمتر از 6 ماه به انتخابات شوراها باقی مانده بود، فعالیت هیئت نظارت هنوز شروع نشده و اعضای آن نیز معین نبودند؛ تا اینکه در اواخر آذر، خبر تشکیل و معین اعضای آن رسانه ای شد.

حواشیِ ریاست

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها در آخرین اظهار نظر پیرامون هیئت نظارت، معین تکلیفِ قانون جدید نظارت بر انتخابات و نیز متفاوت بودن تعداد اعضای آن با طرح اولیه مجلس را دلیل تاخیر در برگزاری جلسات دانست و در این باره گفت:ما پس از آنالیز در کمیسیون شوراها طرحی را برای اصلاح قانون تقدیم هیئت رئیسه نموده ایم و قرار است در هفته جاری در صحن مجلس مورد آنالیز قرار گیرد و امیدواریم شورای نگهبان نیز نظر مساعدی نسبت به آن داشته باشد و اگر این اتفاق رخ دهد باید تعداد اعضای هیئت نظارت بر اساس قانون جدید افزایش پیدا کند.

اما بر خلاف اظهارات وی مبنی بر این که قرار بود هفته آینده اصلاح قانون تقدیم هیئت رئیسه مجلس گردد و بعد از آن اولین جلسه هیئت نظارت شروع به کار کند، فردای روزی که مصاحبه جوکار با خانه ملت منتشر شد، اولین جلسه نظارت بر انتخابات شورا در 24 آذر تشکیل شد.

پس از تشکیل هیئت نظارت، برخلاف آنچه انتظار می رفت، جوکار، نه در قامت رئیس و نائب رئیس بلکه به عنوان سخنگوی آن شروع به فعالیت کرد و ریاست هیئت به محمد کاظمی، نماینده پلدختر و نائب رئیسی به مصطفی آقامیرسلیم، نماینده تهران رسید؛ نظام الدین موسوی و محسن دهنوی، نمایندگان تهران نیز به عنوان دو عضو دیگر انتخاب شدند.

در این بین بازار حواشی درباره هیئت نظارت گرم تر از همواره بود؛ محمد کاظمی در مصاحبه ای با اعتماد اظهار کرد:آقایانی، چون جوکار می خواستند هرطور شده ریاست این هیئت را به عهده گیرند؛ از این رو با حمایت هایی که داشتند، به طور مداوم کوشش کردند در ترکیب هیئت انتخاب شده، تغییراتی ایجاد نمایند چرا که در آن صورت می توانستند بدون زحمت، ریاست هیئت را تصاحب نمایند.

البته جوکار در این بین تنها نبود و حمایت ریاست مجلس یعنی قالیباف را به همراه داشت چرا که قرار بود اگر نتوانست ریاست را از آن خود کند، حداقل صاحب کرسی گردد و احتمالا به همین دلیل، علی رغم اصرار سایر نمایندگان مبنی بر تشکیل جلسات هیئت نظارت، همچنان تشکیل آن به تعویق می افتاد اما در نهایت 24 آذر اولین جلسه هیئت با فشارهای فراوان به آقای رئیس تشکیل شد.

البته 26 آبان یعنی همان روزی که در ابتدا قرار بود اولین جلسه نظارت بر انتخابات شوراها برگزار گردد، سه تن از اعضای آن یعنی محمد کاظی، مصطفی آقامیرسلیم و نظام الدین موسوی در نامه ای به رئیس مجلس، حضور نیافتن محمد صالح جوکار و محسن پیرهادی در اولین جلسه را دلیل تشکیل نشدن آن دانستند و خواهان هرچه زودتر حل شدن این مشکل از قالیباف شدند.

در اولین جلسه چه گذشت؟

کاظمی رئیس هیئت نظارت درباره برگزاری اولین جلسه رسمی و نیز دستور کار جلسات بعدی گفت:هریک از مجامع استانی، 3 نفر را به ما معرفی خواهند کرد و ما برای آنان تحت عنوان هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا های شهر و روستا آن استان حکم می زنیم؛ این هیات، وظیفه نظارت بر انتخابات شورا ها در آن استان را برعهده خواهد داشت؛ ما نیز در هیات مرکزی، نظارتی عالیه بر این هیئت ها خواهیم داشت.

هیئت نظارت منوط بر دو شرط

عملکرد این هیئت بر طبق اهداف معین شده، طی هفته های آینده و بعد از گذشت چند جلسه قابل ارزیابی خواهد بود اما به عقیده کارشناسان این حوزه، رسیدن هئیت نظارت به اهداف برنامه ریزی شده منوط به دو شرط خواهد بود.

شرط اول آن است که تایید صلاحیت ها برای انتخابات شوراها توسط نمایندگان با همکاری دستگاه های امنیتی باشد؛ موضوعی که درمجلس دهم شاهد ضعف آن بودیم و بهارستانی ها توجهی به نکات نیروهای امنیتی نمی کردند؛ در این باره کاظمی از همکاری هیئت نظارت با ارگان های اطلاعاتی اطلاع داد و اظهار کرد:نهاد های امنیتی اگر نظر صریح و روشنی درباره کاندیدا ها داشته باشند، ما آن را روی چشم خود می گذاریم..

دیگر نکته پیرامون بهبود عملکرد این هیئت به حداقل رساندن حواشی توسط اعضای آن و دیگر نمایندگان است؛ اگر هدف هیئت نظارت؛ تضمین صلاحیت نامزدهای انتخاباتی برای شوراها است، قاعدتاً مسائلی مانند دعوا بر سر کرسی ریاست باید رنگ ببازد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا هیئت نظارت بر شوراهای شهر و روستا می تواند حواشیِ چندین ساله شوراها را به حداقل برساند؟

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چرا شاکله هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا دارای حاشیه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا شاکله هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا دارای حاشیه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید