بولا رجیا، شهری باستانی در تونس

به گزارش وبلاگ دیور، سایت باستان شناسی بولا رجیا | Bulla Regia در تونس

سایت باستان شناسی بولا رجیا جاذبه ای خیره کننده است که در شمال غربی کشور تونس قرار گرفته است و در میان مردم محلی Henchir Hammam Darradji نامیده می گردد. در سال 1877 شرکتی فرانسوی پروژه ساخت راه آهنی را از تونس به سمت مرز الجزیه آغاز کرد. در سال 1879 این راه آهن به Jendouba شهر مهم مرزی رسید. تشکیلات ساخت راه آهن منجر به کشف خرابه های بولا رجیا شد. در ادامه خبرنگاران را در سفری تاریخی به پیشینه و معماری این شهر همراهی کنید.

بولا رجیا، شهری باستانی در تونس

پیشینه سایت باستان شناسی بولا رجیا

این شهر مرکز پادشاهی کوچک نومیدین ها بود که خود تحت قلمرو آفریقایی رومی ها در قرن 1 قبل از میلاد بودند. این منطقه در قرن اول پس از میلاد به تصرف مستقیم امپراتوری رومی ها عایدی.این شهر در دامنه تپه بنا شده بود، به خاطر کشاورزی حاصل خیزش و تهیه محصولاتی همانند گندم، غلات، انگور و زیتون و ارسال آن به تمام کشور رونق یافت. معماری بناهای عمومی و خصوصی بجا مانده نشان دهنده تمدن این شهر شگفت انگیز است.

معماری سایت باستان شناسی بولا رجیا

بولا رجیا به خاطر این که معماری محلیش زیر زمین قرار داشت با تمام سایت های تاریخی تونس فرق دارد. محققان گمان می نمایند این معماری ویژه به منظور برطرف گرمای شدید بولا رجیا انجام گرفته است. در جنوب تونس شهر دیگری قرار گرفته است که تمام و کمال زیر زمین ساخته شده اما در آن جا هدف های نظامی و دفاع از شهر وجود داشته است.

بازدیدنمایندگان در ورود به این شهر در ابتدا مجموعه ای از 8 مخزن به هم پیوسته بزرگ را میبینند که به عنوان آب انبار مورد استفاده قرارمیگرفتند. بیشتر موزاییک هایی که برای ظاهر زیبای بناها بکار رفته بود در سایت تاریخی به جای مانده است و بازدید نمایندگان میتوانند از ساختار پیچیده این موزاییک ها بازدید نمایند.

بازدید از خانه های زیر زمینی شهر فقط به وسیله شرکت، همراه با لیدر رسمی آنها انجام میشود. (که توقع انعام کوچکی از شما را دارد) خانه ها به گونه ای طراحی شده اند که نور و هوا به طبقه پایین برسد حتی اگه 6 متر پایین تر از سطح باشد. این طراحی، آمفی تئاتر و حمام ها بولا رجیا را به نقطه ای توریستی تبدیل نموده اند.

ساختمان اصلی شهر در کم ارتفاع ترین نقطه آن بنا شده بود. باستان شناسان در منطقه ها مرتفع تر یک منطقه مسکونی مختص ثروتمندان کشف کردند. در قسمت پایین شهر حمام آب گرمی قرار داشت که مانند سایر ساختمان ها به وسیله زلزله نابود شده، در جابه جای آن سنگ های شکسته شده دیده میشوند.

مجموعه خانه های بشدت آراسته که زیر زمین ساخته شده اند از اصلی ترین جاذبه های منطقه هستد. متاسفانه از خانه های که در راستا اصلی آمفی تئاتر نیستند (که در واقع زیباترین ها هستند) مراقبت های کافی صورت نگرفته است . تا به حال تنها 7 خانه این شهر حفاری شده اند. ممکن است بنظر برسد که قسمت اصلی بیشتر خانه های بولا رجیا زیر زمین قرار داشت اما در واقع آن ها بناهای بزرگی نیز روی زمین داشتند که موجب خنک تر شدن قسمت زیرزمینی نیز می شد.

در تمام خانه ها درون سطح بالای ستون های زیرزمین سوراخ های شش ضلعی ایجاد شده که از وزن زیاد تحمیل شده به آنها بکاهد. بدون آن که به استحکام بنا ضربه بزند. بعلاوه این سوراخ ها موجب رسیدن نور بیشتر به طبقه زیرین میشود. اما خانه شکار مثالی نقضی برای این قانون است.

حمام

حمام Memmian، در اوایل قرن بیستم حمام های Memmian پاکسازی شدند و کتیبه هایی یافت شد جزییاتی از ساخت این بناها را آشکار کرد. آن ها در اوایل قرن سوم به وسیله Julia Memmia همسر Septimus Severus اولین امپراتور آفریقایی روم ساخته شدند. حمام ها با اختلاف زیاد مرتفع ترین بناهای شهر بودند. حمام ها بسیار وسیع و دارای سقف و دیوارهای بلند هستند.

خانه شکار

خانه شکار (بخاطر موزاییک هایی با طرح شکار چنین نامی به آن داده اند) ریباترین خانه زیرزمینی شهر است که تفاوت چندانی با خانه آبشار در Utica ندارد. با این تفاوت که در آن خانه باستان شناسان پله هایی یافته اند که به طبقات بالاتر دسترسی دارند. اما در خانه شکار بولا رجیا پله ها راهی برای دسترسی به طبقات پایین هستند. حیاط خلوت این خانه از 8 ستون بزرگ تشکیل شده است. اتاق غذا خوری، اتاق خوابها و حمام به این حیاط باز میشوند.

خانه ماهی گیر

یکی دیگر از خانه های مشهور خانه ماهی گیر است که شباهت زیادی با خانه شکارچی دارد با این تفاوت که حیاط خلوتی که به طبقه پایین نور می رساند خیلی کوچکتر است بنابر این طبقه همکف خانه قسمت اصلی آن شمرده میشود. عدالت خانه بزرگترین بنای عمومی بجا مانده در بولا ریجیا است.

آمفی تئاتر

آمفی تئاتر کوچک بولا ریجیا هنوز در شرایط خوبی قرار گرفته است. ردیف های بالا جایگاه ها مانند بیشتر ستون ها و دیوارهای صحنه فرو ریخته اند. اما تصویر زیبایی از فضای تقریبا 2000 سال پیش را به ما می دهد. علت دیگر بازدید از این آمفی تئاتر وروی آن است که میتوانید از ورودی گالری که در قدیم استفاده می شد وارد شوید ساختاری که از تئاترهای رومی تونس رفته است.

توجه به جزییات

از جذابیت های دیگر بولا رجیا ساختار تهویه هوای باستانی خارق العاده آن و دست شویی هایش هستند. از نیازات روزمره زندگی که لابه لای تاریخ گم شده اند. و اگر از خود بپرسیم مردم چگونه این مسائل کوچک را حل کردند، پاسخ سخت خواهد بود. در این شهر چند نمونه از پاسخ ها سالم مانده اند.

در بولا ریجیا هتلی برای اقامت وجود ندارد. تنها روستای کوچکی در نزدیکی آن وجود دارد اما شهر Jendoba در 15 کیلومتری جنوب آن دو هتل برای اقامت دارد.

توجه داشته باشید که بولا ریجیا در شمال تونس واقع شده و تابستانی داغی دارد. بچه ها، کهنسالان و افرادی که ضعف جسمانی دارند باید تمام تجهیزات لازم را همراه داشته باشند.

منبع: looklex.com

منبع: الی گشت

به "بولا رجیا، شهری باستانی در تونس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بولا رجیا، شهری باستانی در تونس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید