موضع منفی مدیرعامل تویوتا نسبت به انقلاب خودروهای برقی

به گزارش وبلاگ دیور، بعضی معتقدند آقای تویودا اظهارات عجیب خود را به خاطر این مطرح نموده که دولت ژاپن مثل سایر دولت ها، نسبت به ممنوعیت فروش خودروهای درون سوز اقدامی نکند.

موضع منفی مدیرعامل تویوتا نسبت به انقلاب خودروهای برقی

به گزارش وبلاگ دیور به نقل از دیجیاتو، آکیو تویودا مدیرعامل شرکت تویوتا اخیرا در کنفرانس خاتمه سال انجمن خودروسازان ژاپن، در اظهاراتی غیرمنتظره شدیدا به انتقاد از خودروهای الکتریکی و روندی که شرکت های مختلف در پیش گرفته اند، پرداخته است. به اعتقاد آقای تویودا، پیشرانه های برقی احتیاج به سرمایه گذاری بسیار کلان دارند، فراوری دی اکسید کربن را افزایش می دهند و مهم تر از همه صنعت خودرو را نابود می نمایند.

بعضی معتقدند آقای تویودا اظهارات عجیب خود را به خاطر این مطرح نموده که دولت ژاپن مثل سایر دولت ها، نسبت به ممنوعیت فروش خودروهای درون سوز اقدامی نکند. همانطور که قبلا به اطلاعتان رسانده ایم، شنیده ها حکایت از آن دارد ژاپن هم از حوالی سال 2035 فروش خودروهای درون سوز را در داخل مرزهای خود ممنوع خواهد نمود. البته هنوز معین نیست در صورت اتخاذ این تصمیم، آیا مدل های هیبریدی و هیبریدی شارژی اجازه فروش خواهند داشت یا خیر.

حتما می دانید تویوتا در زمینه خودروهای هیبریدی جزو شرکت های پیشگام محسوب می گردد. این شرکت گام هایی را در راستای فراوری مدل های تمام الکتریکی نیز برداشته و قول داده تا سال 2025 محصولاتی را با باتری جامد راهی بازار بعضی کشورها خواهد نمود.

با وجود این، بعضی از رقبای بزرگ تویوتا از الان به فراوری مدل های برقی رو آورده و در سبد محصولات خود گزینه ای تمام الکتریکی دارند. از این رو اگر تویوتا نمی خواهد از رقبا عقب بماند، باید هر چه زودتر و نهایتا سال آینده مدل های برقی خود را وارد بازار کشورهای پیشرفته کند. پیش از این تویوتا و لکسس با ارائه نسخه برقی UX و C-HR در بازار چین، رسما به جمع سازندگان مدل های الکتریکی پیوسته است.

نکته جالب اینکه تویوتا قبلا قصد داشت مدل هایی را بر مبنای موتور و پک باتری تسلا توسعه دهد، اما بنا به دلایلی نامعلوم این امر هرگز عملی نشد. این شرکت پرطرفدار ژاپنی، در زمینه خودروهای پیل سوختی نیز سرمایه گذاری های زیادی انجام داده و چندی پیش نسل دوم میرای را با پیشرانه هیدروژنی معرفی کرد.

با در نظر دریافت همه موارد، به ویژه تجربه تویوتا در زمینه پیشرانه های هیبریدی، می توان گفت این کمپانی کمی از قافله خودروهای برقی عقب افتاده و باید با شتاب بیشتری توسعه این مدل ها را دنبال کند.

ناگفته نماند تحقیقات مختلف ادعای آزاد شدن دی اکسید کربن بیشتر به واسطه فراوری مدل های برقی را رد نموده اند. شاید اگر آقای تویودا به دلایل دیگری مثل ایمنی باتری های لیتیوم یونی، زیان های زیست محیطی یا شرایط کاری بسیار بد کارگران شاغل در معادن استخراج مواد اولیه مورد احتیاج باتری ها متوسل می شد، کمتر اعتبارش را خدشه دار می کرد. البته شاید از آنجایی که تویوتا پیش از عرضه مدل های مجهز به باتری جامد، خودروهای برقی خود را با باتری لیتیوم یونی فراوری خواهد نمود، آقای تویودا اشاره ای به دلایل فوق نداشته است!

اما سایر ادعاهای آقای تویودا کمابیش درست هستند. فراگیر شدن خودروهای برقی احتیاجمند سرمایه گذاری های بزرگ است و از سوی دیگر روز به روز بر شمار کشورهایی که خواستار ممنوعیت مدل های درون سوز هستند، افزوده می گردد. با توجه به مسائل مربوط به آلودگی هوا و عزم کشورها برای برطرف این مساله، شاید بخشی از سرمایه های لازم توسط دولت ها تامین شوند.

نابودی صنعت خودرو در صورت ظهور مدل های برقی هم می تواند تا حدودی درست باشد، هر چند بهتر است بجای واژه نابودی از عبارت پوست اندازی و دگرگونی کامل استفاده کنیم. بشر در هر صورت احتیاج به جابجایی دارد و خودروها همیشه بخشی از این احتیاج را برآورده خواهند کرد، حال اینکه تامین نماینده نیروی خودروها در آینده چه نوع پیشرانه ای خواهد بود، بحث جداگانه ای است.

آیا برقی شدن خودروها باعث حذف شغل های زیادی خواهد شد؟ در پاسخ باید گفت: حتما. اما این فرایند در مقابل شغل های جدید فراوانی را نیز ایجاد خواهد نمود و بیکاری بعضی افراد نمی تواند دلیل قانع نماینده ای برای مقاومت در برابر پیشرفت باشد. برای درک بهتر این موضوع کافیست سرنوشت جنبش لادیت ها (Luddites) را مرور کرد.

آنچه روشن است اینست دنیا مدام رو به پیشرفت بوده و اگر شرکتی خود را با تکنولوژی های روز همگام نکند، محکوم به شکست خواهد بود. وقتی دوربین های دیجیتال راهی بازار شدند، هیچ کس برای حمایت از کداک یا دیگر شرکت های سازنده فیلم عکاسی از خرید آنها امتناع نکرد. مقاومت در برابر اندروید و نوکیایی که از عرش به فرش کشیده شد، دیگر مثال عینی در این زمینه است.

اگر اجداد آقای تویودا توانستند کارخانه فراوری ماشین آلات نساجی را به یکی از ارزشمندترین کمپانی های خودروساز تبدیل نمایند، یقینا او نیز می تواند تویوتای کنونی را به برندی پیشتاز در زمینه فراوری اتومبیل های الکتریکی تبدیل کند. هر چند حق اعتراض برای آقای تویودا محفوظ است، اما در آستانه انقلاب الکتریکی اعتراض مساله ای را حل ننموده و باعث پیشرفت تویوتا نمی گردد.

منبع: جام جم آنلاین

به "موضع منفی مدیرعامل تویوتا نسبت به انقلاب خودروهای برقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضع منفی مدیرعامل تویوتا نسبت به انقلاب خودروهای برقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید